Рекомендації
Літо для дошкільнят – це час для реалізації мрій, активних ігор, появи нових друзів. Для працівників дошкільного навчального закладу літо – це відповідальна пора. Адже необхідно створити належні умови , щоб реалізувались дитячі мрії, з'явились нові яскраві враження, малюки зміцніли, засмагли, відпочили , а ще - дізналися багато нового.
Тому діяльність дошкільного навчального закладу у літній період спрямовується на організацію змістовного , різноманітного буття з метою оздоровлення дітей, забезпечення їхнього активного відпочинку, закріплення , уточнення , розширення запасу набутих упродовж навчального року знань через різні види дитячої діяльності : рухової , ігрової, пізнавальної, комунікативно – мовленнєвої, художньої , предметно – практичної тощо.
ЗАВДАННЯ на літній оздоровчий період
1. Сприяти збереженню зміцненню здоров'я кожної дитини, підтримувати інтерес до здорового способу життя, до занять фізкультурою і спортом. Розвивати у вихованців потребу в щоденній руховій діяльності.
2. Забезпечити організацію безпечного проведення літнього оздоровлення, створити умови для проведення оздоровчих заходів, забезпечити виконання заходів щодо попередження дитячого травматизму, безпеки життєдіяльності, забезпечення раціональним та збалансованим харчуванням дітей закладу.
3. Підготувати дошкільний навчальний заклад до нового навчального року:
- створити повноцінне предметно-ігрове середовище;
- здійснити ремонт груп та приміщень закладу;
- поповнити методкабінет дошкільного навчального закладу та групові осередки новими дидактично-методичними посібниками;
- своєчасно підготувати заклад до роботи в осінньо-зимовий період.
Літню роботу з дітьми в дошкільному закладі прийнято називати оздоровчою. Цим визначається її основна мета і завдання. Важливо всесторонньо використати сприятливі для зміцнення здоров’я дітей умови літнього часу і домогтися того, щоб кожна дитина зміцніла і загартувалася. Успіх літньої роботи визначається перш за все тим, наскільки своєчасно підготувався до неї колектив дошкільного закладу. Дуже важливо при підготовці до літа з’ясувати, хто із вихованців проведе все літо чи частину його разом зі своїми батьками і не буде тимчасово відвідувати дитячий садок.
Літнє оздоровлення передбачає внесення змін у режим дня дітей, а саме:
- максимальне перебування дітей на свіжому повітрі,
- відповідну вікові тривалість сну та інших видів відпочинку,
- достатню рухову активність.
Усе це забезпечується під час організації різноманітної діяльності дітей, дозвілля та розваг, прогулянок та екскурсій у природу. Основним пунктом в режимі дня є виконання комплексу фізкультурно-оздоровчих заходів: щоденна ранкова гімнастика та гімнастка після сну, фізкультурні заняття, екскурсії, туристичні походи, розваги, фізкультурні свята.Літо - пора сонячних ванн. Адже перебування дитини на свіжому повітрі 2,5 - 3 години забезпечує організм добовою нормою вітаміну В. Найкращий час для сонячних ванн з 9 до 11 години або з 16 до 18 години. Але варто дотримуватися принципів дозованого перебування на сонці.
Діти чутливі до різних змін. Щоб зробити непомітним для них перехід до нових умов, необхідна чітка організація всіх режимних моментів, особлива увага до кожної дитини, турбота про її хороше самопочуття, бадьорий настрій.
При виконанні режиму необхідно дотримуватись постійності основних його моментів - годин харчування, сну, ігор, занять. Це веде до вироблення динамічного стереотипу.
Влітку продовжується систематична планомірна робота з усіх розділів програми, на свіжому повітрі організовуються всі види дитячої діяльності. Кожному з них відведено місце і час в режимі дня. Особливого значення надається грі, як основній формі організації всього життя дітей. Протягом літнього дня діти потребують того, щоб їх об'єднували для колективних занять , інакше вони втомлюються і збуджуються. Тому заняття з дітьми проводяться щоденно (по 1 в кожній віковій групі). Тривалість їх і час проведення передбачені режимом дня.
Крім занять з колективом дітей, проводяться заняття з невеликими групами дітей ( індивідуальні). Повторення і закріплення знань, отриманих дітьми протягом навчального року, проводиться в повсякденному житті, в різноманітних іграх. Окремі види роботи з дітьми такі як , наприклад, праця і спостереження в природі, ознайомлення з оточуючим в літніх умовах стають значно різноманітнішими. Необхідно використовувати сприятливі погодні умови літа для цікавих екскурсій і прогулянок, щоб показати дітям те, що вони не можуть побачити в інші сезони - сільськогосподарську працю дорослих і ін. Свіже повітря, зелень парків, лісів і полів - все це допоможе виховати у дітей любов і бережне відношення до природи, інтерес до природних явищ.
Влітку у дітей підвищується потреба в питті. Для пиття повинна бути завжди приготована свіжа кип'ячена вода. На прогулянку помічники вихователя виносять чайник і чашки з водою за потребою. Не можна користуватися однією чашкою, лиш злегка сполоснувши її водою. Після кожної дитини чашку потрібно мити відповідно до встановлених гігієнічних норм.
Для прийому їжу діти повинні сідати за стіл в спокійному стані, тоді їжа краще буде засвоюватися організмом. Перед обідом потрібно дати дітям можливість відпочити в затінку і не допускати шумних ігор і занять, особливо на сонці.
Велике значення для зміцнення здоров'я, нервової системи дітей має сон. Після сну діти почувають себе бадьорими, активними. В спекотні дні дітей слід вкривати простирадлом, в прохолодні дні - поверх простирадла накинути байкову ковдру.
Значний час протягом дня відводиться на гігієнічний догляд за дітьми і роботу, пов'язану з вихованням у них гігієнічних навичок. Ретельний догляд за дітьми - основна умова охорони їх від захворювань. Перш за все потрібно слідкувати за чистотою рук. Дітей потрібно привчити мити руки після забруднення і після користування туалетом. Миття ніг в дошкільному закладі проводиться влітку перед обідом.
У всіх групах влітку проводяться повітряні ванни, сонячні ванни і загартування водою. Повітряні ванни особливо ефективні якщо вони проводяться в русі. Щоб діти не втомилися вправи великої рухливості повинні чергуватись із спокійними.Сонячні ванни проводяться тільки під наглядом лікаря. Голова дитини повинна бути закрита хустинкою або панамою.Але слід не забувати, що влітку збільшується ризик: перегрівання, сонячних опіків, зниження апетиту в спекотні дні, небезпека шлунково-кишкових захворювань, травм.Завдання дитячого садка-в повній мірі використовувати, сприятливі для зміцнення здоров'я і фізичного розвитку дітей умови і застерегти вихованців від можливих небезпек. Ці завдання успішно вирішуються спільними зусиллями педагогічного, медичного і обслуговуючого персоналу дитячого садка.
Сонячні ванни для загартування дитини.
Правила безпеки
Одним із природних ресурсів, який улітку часто використовують для загартування дітей у дошкільних навчальних закладах, є сонце. Щоб сонячні ванни не нашкодили організму, слід дотримуватися таких правил.
Перевірте, чи не має хтось із дітей протипоказань до приймання сонячних ванн, як-от: загострення хронічного захворювання, пошкодження шкіри, травма тощо.
Правильно обирайте час для процедур. Сонячні ванни ліпше приймати зранку або після опівдня у затінку, а також у хмарні дні. Затінок сприяє відбиванню сонячних променів, а хмари— їх розсіюванню. Відбиті або розсіяні сонячні промені діють слабше, ніж прямі й концентровані. Окрім того, в розсіяних променях значно менше інфрачервоного випромінювання, яке зумовлює перегрівання організму.
Стежте, аби діти починали засмагати не раніше ніж за 1,5 год. після прийому їжі, а закінчували— не пізніше ніж за 30-40 хв. до наступного. Адже в спекотну погоду погіршується виділення шлункового соку, тож ускладнюються процеси травлення.
Контролюйте тривалість процедур. Перші сонячні ванни мають тривати не довше 5-6 хв. Відтак, із появою засмаги, поступово продовжуйте їх до 10 хв. і повторюйте двічі-тричі протягом прогулянки. Тривалість перерви між сонячними ваннами визначайте індивідуально для кожної дитини, залежно від її самопочуття та стану здоров’я.
Надайте перевагу засмаганню в русі. Під час сонячних ванн діти необов’язково мають лежати, повертаючись через деякий час із боку на бік. Засмагання можна поєднувати з різними видами рухової активності.
Забезпечте дітям затінок. Сонячні ванни можна приймати, приміром, на ігровому майданчику, якщо на ньому є і затінок, і ділянки, освітлені сонцем. Найліпше, щоб затінок створював не навіс, а листя дерев. Не варто приймати сонячні ванни під залізними навісами. Адже через нагрівання металу на сонці температура повітря під таким навісом на кілька градусів вища, ніж під відкритим небом. Якщож для захисту від сонця обрали переносний навіс, він має бути із тканини або дерева.
Оберіть підхожу для засмагання ділянку території. Добре проводити сонячні ванни на траві. Вона захищає від пилу та бруду і не надто нагрівається. Не підходять для сонячних ванн ділянки, вкриті асфальтом. Значне теплове випромінювання асфальту призводить до швидкого перегрівання.
Зважайте на вікові особливості організму. Діти раннього віку можуть приймати сонячні ванни за температури повітря від +22°С та за відсутності вітру. Їх загартування сонячними променями розпочинайте з прогулянки взатінку. І лише за два тижні дітей можна виводити під прямі сонячні промені.
Правильно обирайте одяг. Аби уникнути сонячних опіків, одяг слід полегшувати поступово. Спочатку діти ходять у трусиках і майках, а посеред процедури знімають майки на 3-5 хв. За день-два тривалість перебування лише у трусиках збільшуйте до 8-10 хв. На голові обов’язково має бути біла панама або хустинка.
Дотримуйтеся питного режиму. Під час прогулянки в спекотну погоду діти мають пити достатню кількість кип’яченої води.
Закінчуйте прогулянку спокійними іграми в затінку, що тривають близько 20 хв. Відтак проводьте із дітьми водні процедури— умивання та обливання або душ.
Найефективнішими сонячні ванни є тоді, коли діти позитивно налаштовані на процедуру. Тож створіть у групі гарний настрій— і нумо гартуватися!
Види загартувальних процедур
Пам’ятка
Повсякденні загартувальні процедури:
відповідний температурний режим. Оптимальна температура у групових осередках дошкільних навчальних закладів становить +19…+23°С; уприміщеннях басейну— +29…+30°С; у залах для занять музикою та фізичною культурою— +18…+19°С;
широка аерація. За відсутності дітей усі приміщення слід періодично провітрювати. Так, наскрізне провітрювання проводять кожні 1,5-2год. із тривалістю не менше 10 хв. У спальнях наскрізне провітрювання проводять до та після сну дітей;
прохолодна вода для миття рук, обличчя. Поступово привчайте дітей до зниження температури води та впливу води на всі великі ділянки тіла. Діти віком від двох до трьох років миють прохолодною водою обличчя й кисті рук, від трьох до чотирьох років— обличчя та руки до ліктя. Старші чотирьох років— обтирають вологою рукою шию й верхню частину грудей. Температуру води знижують поступово, але не нижче +16°С;
полоскання рота, горла. Проводять щодня вранці і ввечері. Початкова температура води 30°С. Через кожні 10 днів її знижують на 1°С і поступово доводять до 10-12 °С.
У дошкільних навчальних закладах проводять також такі загартувальні заходи: ходьба босоніж по росяній траві, глині, камінцях, вологому піску тощо.
Спеціальні загартувальні процедури:
повітряні ванни. Перші повітряні ванни проводять у приміщенні, аби на дітей діяло повітря температурою +20…+22°С. Регулярні прогулянки, фізичні вправи на відкритому повітрі мають бути неодмінною умовою перебування дітей у дошкільному навчальному закладі;
сонячні ванни. Під час сонячних ванн діти лежать, повертаючись через певний час із боку на бік. Сонячними ваннами можна вважати також перебування дітей під променями сонця під час прогулянки;
водні процедури: сухе та вологе обтирання тіла махровою рукавичкою, обливання ніг, тіла, сон із відкритими фрамугами тощо. Під час сухого обтирання тіло дитини розтирають шматком чистої фланелі або іншої м’якої тканини до появи легкого почервоніння. Після двох-трьох тижнів сухого обтирання можна робити вологі обтирання. Систематичне обтирання протягом двох-трьох місяців готує організм дітей до літніх обливань надалі.
Під час водних процедур температуру води поступово знижуйте відповідно до встановлених норм.
Можна проводити й такі спеціальні лікувально-профілактичні процедури, як-от: фітотерапія, аромотерапія, лікувальна фізкультура, масаж,фізіотерапевтичні процедури тощо.
Спеціальні лікувально-профілактичні процедури включають до системи оздоровлення за призначенням лікаря та за згодою батьків з огляду на індивідуальні показники стану здоров’я і самопочуття дітей.
Примітка.Складено відповідно до методичних рекомендацій «Фізичний розвиток дітей в умовах дошкільного навчального закладу», поданих у листі МОН України від 16.08.2010 №1/9-563, та Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів, затвердженого наказом МОЗ від 24.03.2016 №234.
Профілактика теплового удару
та сонячних опіків
Тепловий (або сонячний) удар – це порушення життєдіяльності організму (розлади роботи головного мозку ), пов’язане з перегрівом під дією сонця.
Під час теплового удару тіло отримує тепла більше, ніж організм здатний охолодити його звичайним фізіологічним способом, бо порушується не тільки потовиділення, але й кровообіг (судини максимально розширені і має місце «застій» крові в головному мозку ).
Ознаки: дискомфорт, дратівливість, підвищення артеріального тиску, часте дихання та пульс, головний біль, нудота, загальна слабкість, розширення зіниць. Без надання медичної допомоги стан погіршується, появляється різка адинамія, носова кровотеча, гіперемія шкіри, температура тіла 38 – 40 С, судоми.
Перша допомога при тепловому ударі
1. Перенести та покласти потерпілого в тінь ( прохолодне місце ), де достатньо кисню та вологості.
2. Звільнити хворого від верхнього одягу.
3. Дати випити в достатній кількості прохолодної води (краще мінералізованої).
4. Поставити вентилятор.
5.На лоба, потилицю – холодний компрес.
6.При запамороченні дати понюхати ватку з нашатирним спиртом.
Профілактика
1.Намагатися менше знаходитися під сонцем (самий небезпечний час з 12 до 15 год.)
2.Носити світлу бавовняну одежу та обов’язково головний убор.
3.В жарку погоду вживати 2,5 – 3 л води за добу.
4.По можливості приймати прохолодний душ декілька разів на день.
5.Не займатися активним спортом при температурі повітря 25 С та більше.
6.Вживання алкоголю при жаркій погоді погіршує стан.
Сонячний опік – це результат дії прямих сонячних променів
Частіше всього такі опіки отримують на пляжі, на риболовлі, роботі на городі тощо. Найбільш сприятливі до сонячних опіків світлошкірі, веснянкуваті та рудоволосі люди, дітки.
Ознаки: почервоніння, набряк, болючість шкіри, на цьому фоні проявляються дрібні пухирці, обмеження рухів, дискомфорт. Крім місцевих проявів може бути підвищення температури тіла, загальна слабкість, лихоманка, головний біль. Частіше всього пік прояву сонячного опіку буде через добу!
Перша допомога:
1. Перейти в тінь, провести охолодження та зволоження ушкоджених ділянок тіла.
2. На ушкоджені ділянки застосувати місцево спрей «Пантенол» або мазь «Алантан». Категорично не застосовувати різні олії та масла, бо під їх дією ділянки опіку покриються плівкою, рана перестане «дихати», місцево буде перегрів тканин і швидко появиться нагноєння з негативними наслідками. Також не потрібно місця сонячних опіків змащувати кисломолочними продуктами (сметаною, кефіром чи йогуртом), бо на деякий час такий спосіб полегшить стан, але дія кислоти цих продуктів заглибить рану та призведе до ускладнень, що в свою чергу затягне в часі період одужання.
3. Застосувати знеболюючі та протизудні засоби.
Профілактика
1.Зменшення часу перебування на сонці.
2. Носіння головних уборів, сонцезахисних окулярів.
3.Людям зі світлою шкірою застосовувати сонцезахисні креми та спреї.
4. Достатнє вживання рідини в жарку погоду.
Бережіть себе та своє здоров’я! Не займайтеся самолікуванням! Коли виникли подібні ситуації (стани) і ви не впевнені в правильності своїх дій – зверніться до лікаря. Це завжди допоможе прийняти правильне рішення та не допустити ускладнень.
Доброго всім здоров’я!